Van Dijken Glas-Beleving feliciteert Sabine Marcelis met haar speciale jury prijs tijdens het Filmfestival Cannes 2017. Voor de inrichting van het Nederlandse paviljoen in Cannes werd dit jaar Nederlands designtalent een podium geboden. Studio Sabine Marcelis werd uitgenodigd om vanuit haar werkpraktijk te reageren op het themajaar Honderd jaar De Stijl in de vorm van een ruimtelijk ontwerp, dat diende als ontmoetingsplek voor de internationale filmindustrie.  Cannes is namelijk een plek waar belangrijke deals worden gesloten en waar veel filmprojecten geboren worden. Ook Nederland laat op dat vlak flink van zich horen.

Op het terrein naast het grote festivalpaleis hadden 58 landen een eigen paviljoen, waar ze hun lokale filmcultuur promoten. Eye International en het Filmfonds zaten samen in zo’n paviljoen, dat fraai ingericht was met Dutch Design van Studio Sabine Marcelis. “We willen dat mensen hier binnenlopen en denken ‘Wow, the Dutch are really cool”, aldus Marten Rabart, hoofd internationale promotie van Nederlandse film.

Hij ziet het paviljoen (zie foto) als een clubhuis, waar alles uit de Nederlandse filmindustrie vertegenwoordigd wordt. Een belangrijke taak is om buitenlandse distributeurs en sales agents op films te wijzen, maar daarnaast wordt ook de aandacht gevestigd op de vele festivals die Nederland rijk is en de mogelijkheden die er bestaan om met Nederlandse producenten een coproductie te maken. Dat het paviljoen indruk heeft gemaakt is duidelijk, met de eerste prijs voor het design is Nederland toch weer in de prijzen gevallen.

Photo Lothaire Hucki